Hörlursteater

Traditionell scenkonst handlar framförallt om att skapa ett unikt möte, i ett slutet rum, mellan en ensemble och en publik. När teatern vandrar ut på stan är det andra typer av interaktion som uppstår. Med skådespelare i hörlurar kommer berättelsen nära. Men det är i mötet med omgivningen som magin uppstår.

Läs mer

Tips

Om du använder ett realistiskt atmosfärljud från platsen där berättelsen utspelar sig, börjar lyssnaren blanda ihop verkligheten med fantasi. Passerar verkligen en cykel förbi, eller var det bara på ljudspåret? När den gränsen väl är upplöst blir det lättare för publiken att acceptera att till exempel ett monster som hörs i öronen, också finns på riktigt.

Med interaktionen i centrum

För att ett teaterstycke ska fungera som hörlursföreställning gäller det att inte glömma interaktionen. Den kan förstås se ut på olika sätt men som vi ser det finns det två huvudtyper. I vissa verk interagerar publiken framförallt med varandra. I andra utforskar publiken miljön runt omkring sig – ibland för sig själva, ibland i grupp.

Ljudet som portal

Med hjälp av ljud går det öppna dörrar till andra världar. Du försvinner in i berättelsen samtidigt som du blir uppslukad av platsen du är på. Det är unikt för den här genren.

Tekniken ska vara ett stöd

Vi är stolta över att ha varit inblandade i flera av de mest ambitiösa projekten inom den här genren under senare år. Många funktioner i våra appar har tagits fram med tanke på interaktionen. Vi har utvecklat en så kallad fjärrkontroll, som möjliggör att en publikvärd kan starta igång flera deltagares appar samtidigt och därmed dela upplevelsen i en större grupp. Vi använder vår funktion antingen-eller för att låta publiken bestämma hur berättelsen utvecklas genom att välja olika spår längs vägen. Och våra ljudzoner som kan läggas ovanpå varandra gör det möjligt för åhörare att utforska en plats för att hitta enskilda ljud som ligger gömda på olika ställen.

Provlyssna

Här kan du höra tre utdrag ur tre olika hörlursföreställningar. Tears of Malmö (regi och manus Robin N Spegel och Lisa Färnström, ljuddesign Julia Öjbrandt), Farväl Falsterbo (regi Astrid Mohlin, manus Fredrik Pålsson, ljuddesign Sofia Chanfreau) samt Minnen från omställningsåren (regi Petra Berg Holbek, manus Fredrik Pålsson, ljuddesign Sofia Chanfreau, Johan Chandorkar, Julia Öjbrandt).

Marianne (utdrag ur Tears of Malmö)

Minnesmärket (utdrag ur Farväl Falsterbo)

Trappan (utdrag ur Minnen från omställningsåren)

Vill du ha hjälp med att berätta din historia?

Vill du höra mer om vad vi gör? Få en demo utlagd på gatan utanför ditt hus? Eller bara berätta om din fantastiska idé? Ring vår VD Magnus direkt eller mejla för att boka ett möte.

+46 706-208 653 info@hi-story.se

*” anger obligatoriska fält

Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
© 2023 Hi-Story