Guideappen

Vi berättar era historier med hjälp av appar och smart teknik.

Apparna

Vi levererar iOS- och Androidappar. Apparna kan anpassas efter era behov på många olika sätt

  • Utseende – Vi bygger hela lösningen efter era önskemål och er grafiska profil.
  • Presentation av guider – Välj mellan presentation i en lista, i en karta, som ett bildspel eller visa enbart en guide
  • Introduktion – Skapa en egen introduktion till guiden som ger dig möjlighet att förstärka och förklara upplevelsen
  • Skapa hur många guider du vill

Guider

Guiderna kan vara av många olika typer men alla bygger på samma grundtanke. Ett antal platser eller objekt som förstärks av smart teknik.

  • Utomhusguider – exempel på användningsområden är parker, stadsvandringar, hembygdsgårdar, vandringsleder och cykelleder.
  • Inomhusguider – för museer, slott, utställningar, företag, kyrkor och ruiner.
  • Andra typer av guider – där kunden har en unik och speciell berättelse som exempelvis en fiskeguide eller en guide om en produktionsanläggning på ett företag.
  • Specialkartor – För att göra kartan unik kan man använda specialkarta. Kartan kan till exempel bygga på byggnadsritningar som bearbetats, en kollorerad karta för en utställning, en karta från Lantmäteriet.
  • Ett spår för att hjälpa besökaren att hitta rätt eller styra besökaren på den väg som är bäst. Det kan exempelvis vara en väg som är lämplig för besökare med barnvagn eller en rullstolsburen besökare.
  • En gränsmarkering är en märkning i kartan som visa var det är olämpligt eller förbjudet att gå eller en markering som avgränsar ett område.

Platser och objekt

I guiden presenteras platser och objekt med hjälp av guide- och informationspunkter.

  • En guidepunkt är en bärande del av berättelsen. Punkten kan innehålle olika media som text, bild, ljud, video och 360-bilder, länkar till andra webbsidor eller sociala medier. När besökaren har tittat på guidepunkt markeras den som besökt
  • En informationspunkt underlättar besöket. Det kan vara information om toaletter, kiosker, eller restauranger. Info-punkter kan bestå av enbart en symbol och titel. Men kan även innehålla text och bild. En info-punkt blir inte markerad som besökt.

Skapa och underhåll dina guider

Att kunna andra, bygga ut, ta bort och utveckla guiderna är fundamentalt. Som utställare är det centralt att man kan kontrollera även det digitala. Med vår HMS, en avancerad CMS-lösning, kan du administrera dina guider.

HMS – lösningens hjärta

För att knyta ihop det digitala med det fysiska ser vi det som centralt att det digitala innehållet är lätt att skapa och uppdatera. Oavsett om det är en tillfällig utställning  som skall synas under ett par månader eller befintlig utställning som behöver uppdateras med ny information. Måste den digitala delen av utställningen hänga med.

Vår lösning fokuserar på utställarens produktionsprocess. Skapa, testa, driftsätta, utveckla, underhålla och slutligen ta bort.

Skapa

Under skapandeprocessen kan man experimentera och utveckla idén. Vad vill man uppnå med utställningen och hur kan den digitala tekniken förbättra upplevelsen? Vad skall berättas? Kan man använda syntolkningar för guidning, spår för att vägleda, presentera på en karta, använda beacon för aktivering, stora skärmar för att presentera, telefoner för att komplettera, använda ljud eller videoklipp, texter, 360 bild eller VR. När idéerna börjar klarna och synopsis finns på plats kan enkla prototyper skapas.

 

Testning

Testningen kan ske i besöksmålets guidelösning. Samma upplevelse som den som besökaren kommer att få när guiderna är publicerade. Testa utan att påverka redan driftsatta guider. När allt är klart kan du välja att publicera den nya guiden eller den nya versionen av en existerande guide direkt eller vänta på en vernissage, ”The Grand Opening”.

Utveckla och underhåll

Under produktionen kan innehållet läggas in när det är klart. Ändringar kan enkelt ladas upp och komplettera. Designers kan modifiera utseendet och visa det färdiga resultatet direkt i produktionsgruppens telefoner utan att påverka pågående utställningar. Den kan visas för fokusgrupper och andra intressenter.

Är det en uppdatering sker det på samma sätt. En ny version skapas parallellt med den existerande guiden. Du kan ändra och lägga till, ta bort punkter och information utan att påverka den pågående kundupplevelsen. Och sedan, när uppdateringen är klar, kan den modifierade produktionen skickas vidare för testning.

Ta bort

Ta bort för gott eller avpublicera under en begränsad tidsperiod. Du kan alltid slå på en guide igen när det passar. Detta kan vara bra om man exempelvis har säsongsöppet.

Norra Vallgatan 20
211 25 Malmö

Campus Gräsvik 4
371 75 Karlskrona

0706-208 653