Provlyssna

Ur Tears of Malmö, Strejken utanför Gängtappen

Tears of Malmö

Kockums möter Västra hamnen

Malmö Stadsteaters föreställning Tears of Malmö kan inte beskrivas som något annat än en fantastisk succé. Baserad på intervjuer med före detta varvsarbetare, har Robin N Spegel skapat en teaterföreställning som upplevs som ljudvandring i Västra Hamnen. Vi blev inkopplade tidigt. Teatern hade redan anlitat Robin och Lisa Färnström som dramatiker och regissörer och vi bidrog med dramaturgistöd, ljuddesign och nyskriven musik. Vi satte också ihop ett paket med workshops för att de olika yrkesgrupperna på teatern skulle få större insikt i hur just den här typen av berättande fungerar.

Läs mer

Ingår i appen:

Drama is Everywhere

Detaljer

Språk: Svenska

Format: Hörlursteater i Västra hamnen, Malmö

Beställare: Malmö Stadsteater

Släppt år: 2022

Vad vi gjort: Ljudproduktion, app och dramaturgiskt stöd

Från intervjuer till gripande drama

Tears of Malmö  bygger på intervjuer som Lisen Däldborg gjort med före detta varvsarbetare. Utifrån det har dramatikerna skapat en historia om den unga journalisten Lova (Linn Mildehav) som ska intervjua Kent (Michael Segerström) som en gång jobbade på varvet. De rör sig genom området, Kents historier från det som en gång var väcks till liv, samtidigt som Lova som är fast i gigekonomin måste förhålla sig till en stressad uppdragsgivare.

Hos oss är det Julia Öjbrandt som gjort ljuddesign och musik. Föreställningen innehåller tre olika typer av scener, och de är också inspelade på tre olika sätt för att lyfta fram skillnaden mellan dem. Det finns en intim speaker där Lova talar nära och direkt till publiken som är inspelad i vår lilla studio. Det finns dialogscener mellan Lova och Kent som är inspelad i vår stora studio. Och avslutningsvis finns det en massa småscener från varvet som är inspelade utomhus i miljön.

Malmö Stadsteater har med Tears of Malmö iscensatt en dramatiserad dokumentär om mötet mellan den gamla och den nya varvsstaden. Med start vid Anna Lindhs plats tar jag mig med telefonens hjälp till starten vid klaffbron. Det är som att gå genom en förtrollad port in i ett förlorat land.

Ann-Sofi Ljung Svensson, Sydsvenskan